Lättläst
Detta är en lättläst sida med en sammanfattning av innehållet som finns på vår hemsida. Vi vill att vårt budskap ska vara enkelt oh lätt att ta till sig oavsett tidigare erfarenhet och vem man är.
Vad gör vi?
Dalbergså/Holmsåns Vattenråd arbetar för att vattnet på Dalboslätten ska må bra.
Vi vill att sjöar, åar och bäckar ska ha bra kvalitet och vara fulla av liv. Det gör vi genom att samarbeta med olika personer som vill bidra. Tillsammans kan vi skapa ett landskap där både natur och människor trivs.
Vi arbetar för att…
- få renare vatten
- göra det lättare för fisk och andra djur att leva och vandra
- öka kunskapen om hur vattnet påverkas av hur vi använder marken.
Våra vattendrag
Vi ansvarar för lite fler än 15 vattendrag i Mellerud, Vänersborg, Bengtsfors och Färgelanda kommun. Våra viktigaste vattendrag är Dalbergsån, Holmsån, Lillån och Frändeforsån. Det beror på att de rinner genom flera åkrar innan de når Vänern. Åkrarna kan skapa risk för övergödning. Det innebär att för mycket näring hamnar i vattnet, och kan göra att vattendragen växer igen.
I våra sjöar och åar görs mätningar som hjälper oss se hur vattnet mår och vad som behöver förbättras.
Hur kan du bidra?
Alla kan vara med och hjälpa till. Markägare kan sköta marken med vatten i åtanke, kommuner kan planera för bättre vattenmiljöer, föreningar kan sprida kunskap och skolor kan engagera barn och unga. Även du som privatperson kan bidra genom att rapportera arter eller delta i lokala aktiviteter.
När många hjälps åt blir det stor skillnad. Vattnet blir klarare, naturen rikare och hela Dalboslätten mår bättre.
Dalbergså/Holmsåns Vattenråd finns här för att stötta alla som vill vara med.
Detta kan du göra:
- Rapportera djur och växter du ser i naturen på Artportalen
- undvika att använda gödsel eller kemikalier nära vatten.
- Delta i aktiviteter, vandringar eller skolprojekt.
- Prata med grannar och vänner om varför rent vatten är viktigt.
